perjantai 17. tammikuuta 2020

Jumalan lupaukset Abramille


1.Moos.11:27-15:6

 
Terah otti mukaansa poikansa Abramin, poikansa Haranin pojan Lootin sekä Abramin vaimon Sarain ja lähti kulkemaan heidän kanssaan Kaldean Urista Kanaaninmaan suuntaan. Tultuaan Harraniin he jäivät sinne asumaan. -1.Moos.11:31 

 
Ja Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan. Niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva siunaukseksi.”  -1.Moos.12:1-2 


”Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä." -1.Moos.12:3

Jumala siunasi Abramia ja hänen veljenpoikaansa Lootia suurilla laumoilla ja suurella karjamäärällä. Maa ei voinut kuitenkaan tuottaa riittävästi syötävää niin suurelle karjamäärälle. Silloin Abram sanoi Lootille: "Älköön olko riitaa meidän välillämme, minun ja sinun, älköönkä minun paimenteni ja sinun paimentesi välillä, sillä olemmehan veljeksiä. -1.Moos.13:8 

Korkealla laakson yläpuolella Abram ja Lot keskustelevat asemastaan. Abram sanoi: Eikö koko maa ole avoinna edessäsi? Eroa minusta. Jos sinä menet vasemmalle, niin minä menen oikealle, tahi jos sinä menet oikealle, niin minä menen vasemmalle." -1.Moos.13:9 

Ja Loot nosti silmänsä ja näki koko Jordanin lakeuden olevan runsasvetistä seutua. Niin Loot valitsi itselleen koko Jordanin lakeuden ja siirtyi itään päin, ja he erkanivat toisistaan. -1.Moos.13:10-11

Ja Herra sanoi Abramille, sen jälkeen kuin Loot oli hänestä eronnut: "Nosta silmäsi ja katso siitä paikasta, missä olet, pohjoiseen, etelään, itään ja länteen. Sillä kaiken maan, jonka näet, minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi ikuisiksi ajoiksi. -1.Moos.13:14-15

Jordanin laakso oli varakasta aluetta, ja ankarat soturit tunkeutuivat sinne. Kun Abram kuuli, että hänen sukulaisensa oli otettu vangiksi, aseisti hän luotettavimmat palvelijansa, jotka olivat hänen kodissaan syntyneet, kolmesataa kahdeksantoista miestä, ja ajoi vihollisia takaa aina Daaniin saakka. - 1. Moos. 14:14 

Abram toi takaisin Lotin, vangitut ihmiset ja heidän omaisuutensa. Salemin kuningas tapasi Abramin ja siunasi häntä: "Siunatkoon Abramia Jumala, Korkein, taivaan ja maan luoja. Ja kiitetty olkoon Jumala, Korkein, joka antoi vihollisesi sinun käsiisi." Ja Abram antoi hänelle kymmenykset kaikesta. -1.Moos.14:19-20

Näiden tapausten jälkeen tuli Abramille näyssä tämä Herran sana: "Älä pelkää, Abram! Minä olen sinun kilpesi; sinun palkkasi on oleva sangen suuri." -1.Moos.15:1

Ja hän vei hänet ulos ja sanoi: "Katso taivaalle ja lue tähdet, jos ne taidat lukea". Ja hän sanoi hänelle: "Niin paljon on sinulla oleva jälkeläisiä". Ja Abram uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi. -1.Moos.15:5-6

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti